Tuesday, 28 October 2008

A Civic Education

Last evening saw the 2008 K G Sykes Lecture at Pembroke College Cambridge, delivered by Professors Lucy Riall and Marizio Viroli entitled 'The Religion of Liberty and Italian Antifascism (1922-1945)'. The discussion was lively and the speakers were excellent. There was a very stimulating and dynamic sense of exchange between both speakers and there was a great sincerity in their engagement with the problems. A good night had by all I rather think.

During dinner I learned about Viroli's new Master in Civic Education [pdf here], which he runs in Asti drawing on experts from his own university, Princeton, as well as elsewhere. It all takes place under the aegis of a non-profit organization called Ethica Forum and it is intended to bring a new way of integrating an ethics of exchange and learning. The Masters is intended develop a sense of civic responsibility, of creating a holistic engagement with ethics in work and life. I must say that I found it rather compelling and can only imagine how it must be looked upon with suspicion by the Academy in Italy. Here's the section on what's driving the project:
L’obiettivo educativo del Master è di offrire ai partecipanti l’opportunità di acquisire una consapevolezza matura e critica della coscienza civica e del suo significato morale, politico, storico mettendo in risalto le implicazioni che essa comporta per i cittadini d’oggi, così come emerge dalla ricerca dei migliori studiosi e delle più prestigiose istituzioni internazionali. Il Master è rivolto a studiosi, insegnanti, magistrati, avvocati, giovani professionisti, funzionari di enti pubblici, regionali, nazionali ed europei, ufficiali, manager pubblici e privati, persone impegnate nell’associazionismo laico e religioso. Il principio fondamentale al quale saranno ispirate le attività del Master è la certezza che l’educazione civica consista in una combinazione di responsabilità morale e saggezza che può essere insegnata solamente in un contesto che rispetti profondamente le diversità, la libertà morale ed intellettuale e che ripudi ogni forma di indottrinamento. In linea con questo principio, il Master presterà particolare attenzione affinché i docenti che terranno i corsi abbiano dimostrato di possedere, oltre alla competenza scientifica, una genuina passione per l’insegnamento ed un’impeccabile reputazione d’integrità etica. Essi inoltre saranno invitati a sottoporre all’attenzione dei partecipanti un’ampia gamma di opinioni in campo morale, religioso e politico. Nello specifico il Master dovrà fornire agli studenti una solida conoscenza in campo storico, politico ed etico con particolare attenzione alle teorie della cittadinanza, aiutarli a far propria una rigorosa consapevolezza di problemi e ragionamenti etici, insegnare loro a comprendere il mondo contemporaneo.
It was very depressing to hear Viroli speak with such sadness about the state of his country. The incredible system of corruption and patronage in the university sector is doing very bad things to the way that the future generations of scholars are being produced and nurtured. The brain drain is extraordinary and excruciating and it is difficult to see how it can be sustainable. Perhaps, I learned last evening, there is hope.

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